Avdelningar

Västerås sjöscoutkår har 5 avdelningar. De är uppdelade på 4 st. Familjescouter, Spårare, Upptäckare. Äventyrare och Utmanare är sammanslagna

Familjescouter träffas  en gång i månaden och spårarna 2 gånger i månaden. Upptäckarna träffas på måndagar kl 18:30-20:15.  De äldre scouterna, äventyrare och utmanare, träffas på onsdagar mellan 18:30 – 20:30.

På vår, sommar och höst går mycket tid åt att segla, underhålla våra båtar och att lära scouterna om båtvett. Vi åker varje år på läger och hajker som anordnas av oss eller andra kårer, distrikt eller riksförbundet. Vi har även mindre helgaktiviteter utspritt under året.

På vintern har vi avdelningsmöten som inriktar sig på mer landscout aktiviteter.

Vi kommer erbjuda våra äldre scouter kurs i förarintyg som ett led att utbilda skeppare till våra båtar.